دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت معاونت علمی ریاست‌جمهوری از پایان یافتن فاز یک واکسن کرونا مبتنی بر mRNA ایرانی خبر داد و گفت: اجرای فازهای بعدی این واکسن در دستور کار این محققان قرار دارد.
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت معاونت علمی ریاست‌جمهوری از پایان یافتن فاز یک واکسن کرونا مبتنی بر mRNA ایرانی خبر داد و گفت: اجرای فازهای بعدی این واکسن در دستور کار این محققان قرار دارد.
کد خبر: ۱۴۱۶۴۹۲
به گزارش جام جم آنلاین، دکتر مصطفی قانعی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه فاز یک کارآزمایی‌های بالینی واکسن ایرانی مبتنی بر mRNA با موفقیت به پایان رسید، گفت: فازهای دیگر کارآزمایی‌های بالینی در حال اجرا است و این مطالعات همچنان ادامه دارد.
 
وی ادامه داد: اینکه چرا این واکسن وارد فاز مجوزگیری و انجام فازهای کارآزمایی‌های بالینی شد، به این دلیل است که این شرکت قابلیت‌های لازم برای تولید تحت GNP را دارد.
 
قانعی، تولید این واکسن را به معنای اضافه شدن واکسن جدید کرونا نیست، خاطر نشان کرد: تولید واکسن مبتنی بر پلتفرم mRNA با هدف این بوده که کشور اعلام کند توانایی تولید محصول مبتنی بر mRNA تحت GNP را دارد و این قابلیت، امکان تبدیل شدن به برنامه ملی کشوری را دارد.
 
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت معاونت علمی ریاست‌جمهوری، تاکید کرد: از این رو ما با این شرکت دانش‌بنیان سازنده واکسن mRNA برنامه مشخص داریم که این شرکت به سمت تولید واکسن‌های ضد سرطان حرکت کند.
 
وی افزود: ما برای این شرکت بازارسازی خواهیم کرد.
 
به گزارش ایسنا، نخستین واکسن کووید ۱۹ مبتنی بر mRNA ایرانی با نام کُرِناپسین (CORENAPCIN) در یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شد و با موافقت سازمان غذا و دارو به مرحله کارآزمایی بالینی رسید.
 
واکسن تولیدشده در این شرکت بر پایه پلتفرم mRNA است. این مجموعه فناور با حمایت‌های ستاد توسعه سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری فعالیت می‌کند و در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی تهران استقرار یافته است. واکسن کرونای این شرکت با اتکا به توانمندی متخصصان داخلی تولید شده است.
 
این شرکت از سال ۹۸ فعالیت خود را در حوزه توسعه دانش فنی بومی با تکیه بر ظرفیت‌های بالقوه داخلی آغاز کرد. این شرکت بر روی تولید فرآورده‌های زیست‌فناورانه‌ای که عمدتا داروهایی مبتنی بر فناوری استفاده از mRNA هستند، تمرکز کرد و طرح واکسن کرونا مبتنی بر mRNA این شرکت در همان سال موفق به دریافت مجوز دانش‌بنیانی نوپای ۲ برای داروی "mRNA کد کننده هورمون رگزایی ساخته شده در محیط INVITRO_VEGFA انژیورمانژی ۱۶۵" شد و متعاقب آن توانست مصوبه کمیته اخلاق در پژوهش را برای این واکسن دریافت کند.
 
حمایت ۵۰۰ میلیارد ریالی بلندمدت با نرخ ترجیحی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی گام حمایتی دیگر مسؤولان اکوسیستم نوآوری از این محصول به شمار می‌رود.
 
برای تولید این واکسن تا کنون فرایندهایی چون طراحی واکسن، مهندسی ژنتیک (سازه‌های دی ان ای)، تولید و تصفیه mRNA و فرمول‌سازی کرناپسین و کنترل کیفیت اجرایی شده است.
 
انجام مطالعات پیش‌بالینی بر روی رت و میمون و چالش حیوانی میمون، تولید پچ‌های پایلوت و صنعتی واحد تاییدیه‌ها و مجوزهای مربوطه، انجام مطالعات بالینی انسانی در ۳ فاز و اخذ مجوز ساخت محصول از اقداماتی است که در دستور کار محققان این طرح در فاز کارآزمایی بالینی قرار دارد.
 
۶ اسفند ۱۴۰۱ طی مراسمی در بیمارستان امام خمینی (ره) مطالعات کارآزمایی بالینی آغاز شد. اولین ویال این واکسن در سال ۹۹ تولید شد و با تزریق اولین ویال این واکسن در اسفند ۱۴۰۱، این طرح وارد کارآزمایی بالینی شده است.
 
در حال حاضر از بین پلتفرم‌های واکسن‌ها، ۴ مدل کشته شده، نوترکیب، واکسن‌های مبتنی بر وکتور ادنوویروس و mRNA نسبت به سایرین ارجحیت دارند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها